ALFABETIZACIÓN ECOLÓGICA: UN INSTRUMENTO PARA LA EFECTIVIDAD DE LA SOSTENIBILIDAD Y PROTECCIÓN DEL MEDIO AMBIENTE
Main Article Content
Abstract
Article Details
I (we) submit this article which is original and unpublished, of my (our) own authorship, to the evaluation of the Veredas do Direito Journal, and agree that the related copyrights will become exclusive property of the Journal, being prohibited any partial or total copy in any other part or other printed or online communication vehicle dissociated from the Veredas do Direito Journal, without the necessary and prior authorization that should be requested in writing to Editor in Chief. I (we) also declare that there is no conflict of interest between the articles theme, the author (s) and enterprises, institutions or individuals.
I (we) recognize that the Veredas do Direito Journal is licensed under a CREATIVE COMMONS LICENSE.
Licença Creative Commons Attribution 3.0
References
ABLEMAN, M. Criar filhos íntegros é como cultivar alimentos saudáveis: além da agricultura industrial e da educação massificada. In: CAPRA, F. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006. p. 216-224.
BARLOW, Z.; MARCELINO, S.; STONE, M. Liderança e a comunidade de aprendizes. In: CAPRA, F. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006. p. 187-199.
BOFF, L. Sustentabilidade: o que é “ o que não é. Petrópolis: Vozes, 2012.
BRASIL. Lei n. 6.938 de 31 de agosto de 1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente Brasília, DF: Presidência da República, 1981. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L6938.htm. Acesso em: 10 mar. 2020.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2016]. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 mar. 2020.
BRIGGS, M. Repensando o almoço escolar. In: CAPRA, F. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006. p. 282-291.
CALLENBACH, E. Valores. In: CAPRA, F. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006. p. 73-76.
CAPRA, F. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006.
CAPRA, F. O ponto de mutaçaÌo. 3 ed. SaÌo Paulo: CiÌrculo do Livro, 1988.
CMED “ COMISSÃO MUNDIAL SOBRE O MEIO AMBIENTE E DESENVOLVIMENTO. Nosso futuro comum. Rio de Janeiro: FGV, 1991.
EVANS, A. O processo de mudança da escola: uma visão sistêmica. In: CAPRA, F. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006, p. 287-288.
FERRER, G. R. El Derecho Ambiental y el derecho de la sostenibilidad. PNUMA, 2008. Disponible en: http://www.pnuma.org/deramb/documentos. Acceso el: 23 de jun. 2019.
FREITAS, J. Sustentabilidade “ direito ao futuro. Belo Horizonte: Fórum, 2016.
HOLT, M. A Ideia da slow food: é hora de desacelerar a educação? In: CAPRA, F. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006. p. 84-94.
KRZYSCZAK, F. As diferentes concepções de meio ambiente e suas visões. Revista de Educação do Ideau, Caxias do Sul, v. II, n. 23, 2016.
MARTINS, D. MARCON, C. Sustentabilidade como princípio do Direito brasileiro. In: GARCIA, D. DANTAS, M. SOUZA, M. (orgs.). Governança ambiental e sustentabilidade. v. I. Itajaí: Univali, 2017. p. 202-219.
MEADOWS, D. Dançando com os Sistemas. In: CAPRA, F. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006. p. 233-245.
MICHAEL, P. Ajudando as crianças a se apaixonar pelo Planeta Terra: educação ambiental e artística. In: CAPRA, F. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006. p. 142-156.
MIGLIARI JUNIOR, A. Crimes ambientais. SaÌo Paulo: Lex, 2001.
MORGOLIN, M. Pedagogia indígena: um olhar sobre as técnicas tradicionais de educação dos índios californianos. In: CAPRA, F. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006. p. 95-108.
ONU “ ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração de Estocolmo Sobre o Ambiente Humano. Disponível em: http://www.direitoshumanos.usp. br/index.php/Meio-Ambiente/declaracao-de-estocolmo-sobre-o-ambiente-humano.html. Acesso em: 15 abr. 2020.
ORR, D. Prólogo. In: CAPRA, F. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006. p. 9-12.
SOUZA, M.; SELL, J. A educação no paradigma da sustentabilidade e suas dimensões. In: FERRER, G. et al. Direito Ambiental e sustentabilidade. v. I. Itajaí: Univali, 2015. p. 110-125.
SOUZA, M. C. S. A. 20 anos de sustentabilidade: reflexões sobre avanços de desafios. In: CRUZ, P. et al (orgs.). Meio ambiente, transnacionalidade e sustentabilidade. v. II. Itajaí: Univali, 2014. p. 239-252.
SOUZA, M. C. S. A. 20 años de sostenibilidad: reflexiones sobre avances y desafíos. In: FERRER, G. R. et al (orgs.). Sustentabilidade e suas interações com a ciência jurídica. Itajaí: Univali, 2016. p. 9-25.
SOUZA, M. C. S. A.; GARCIA, R. Sustentabilidade e desenvolvimento sustentável. Desdobramentos e desafios pós relatório Brundtland. In: SOUZA, M.; ARMADA, C. Sustentabilidade meio ambiente e sociedade: reflexões e perspectivas. v. II. Florianópolis: Empório do Direito, 2016. p. 8-18.
SOUZA, M. C. S. A.; PASOLD, C. Reflexões sobre os modelos tradicionais e o reflexivo de educação: contribuições para a efetividade da sustentabilidade. In: PASOLD, C. et al. Estado, transnacionalide e sustentabilidade. t. 3. Itajaí: Univali, 2017. p. 140-155.
SOUZA, M. C. S. A.; STOHRER, C. M. S. A Ecoalfabetização no ensino jurídico: novos desafios à consciência ambiental. Revista de Direito Ambiental e Socioambientalismo, São Luís, v. 3, n. 2, 2017.