PRUDÊNCIA NA EDUCAÇÃO AMBIENTAL DO ENSINO JURÃ�DICO EM TEMPOS DE COMPLEXIDADE

Main Article Content

Liane Cavalcante Araujo
Mônica Mota Tassigny
Ana Carla Pinheiro Freitas

Abstract

Society is experiencing an unprecedented health crisis, with COVID-19, in the 21st century. In parallel, the environment remains far from the respect translated by the legislator in the Brazilian legal system. Meanwhile, the Política Nacional de Educação Ambiental, which deals with the processes by which the individual and the community are able to build social values, knowledge, skills, attitudes and competences aimed at environmental conservation, published in 1999, still faces the challenge of becoming a reality in a dual and polarized scenario, which makes it difficult to establish an intermediate position capable of building bridges to a sustainable future. From this perspective, the question investigated is: what is the role of prudence for an adequate environmental legal education of law students? The relevance of prudential teaching, as a didactic tool for an adequate environmental legal education, is based on the establishment of bonds and limits between human beings and nature, based on the ethics of understanding, in the scenario of complexity. This is descriptive and exploratory research, with a bibliographic and documentary nature, based on the hypothetical-deductive method. It is concluded that prudential legal education is capable of contributing to the formation of conscious, motivated social actors capable of promoting effective changes towards environmental balance and sustainable development.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Liane Cavalcante Araujo, Universidade de Fortaleza (UNIFOR)

Estágio Pós-Doutoral em Direito Constitucional na Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Doutora e Mestra em Direito Constitucional pela UNIFOR. Especialista em Direito Processual pela Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL). Graduada em Direito pela UNIFOR.

Mônica Mota Tassigny, Universidade de Fortaleza (UNIFOR)

Pós-Doutora em Direito pela Falcuté de Droit et Sciences Politiques da Université Aix-Marseille. Doutora em Sócio-Economie du développement pela Ecole des Hautes Études en Sciences Sociales. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestra em Educação pela UFC. Especialista em Educação Infantil pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Graduada em Educação pela UNIFOR. Professora titular do Programa de Pós-graduação em Direito Constitucional da UNIFOR.

Ana Carla Pinheiro Freitas, Universidade de Fortaleza (UNIFOR)

Pós-Doutora em Direito pela Universidade de Fortaleza (UNIFOR). Doutora em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestra em Direito e Desenvolvimento pela UFC. Especialista em Direito Alemão Público e Civil pela Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU). Graduada em Psicologia pela PUC-SP. Graduada em Direito pela UFC. Pesquisadora do REPJAAL/UNIFOR. Professora titular do Programa de Pós-Graduação em Direito Constitucional da UNIFOR.